A családi vállalkozások méretük és működésük miatt egy sor speciális kihívással küzdenek, amelyek ismeretlenek a többi, külön menedzsment által irányított cég számára. Tipikusan ilyen, hogy az érzelmeknek, emberi kapcsolatoknak sokkal nagyobb a szerepe, ami ugyanúgy lehet az erőssége, mint a gyengesége egy cégnek.

A gyengeségek, sérülékenységek tipikusan a generációváltásnál erősödnek fel. A felmérések szerint a családi vállalkozások egyharmada éli csak túl a generációváltást – derül ki Peter Leach, a Deloitte UK partnerének ‘Családi Vállalkozások’ című könyvéből. Ennek oka sokrétű. Egyrészt sok cég vezetése nem is gondol arra, hogy egyáltalán át kell majd adni a stafétát a következő generációnak. Másrészt ha elő is kerül ez a kérdés, nagyon sok múlik az érintettek hozzáállásán.

Ez a kör már nyugdíjas korú, ám még mindig rendkívül nagy számban aktívak a saját cégben. A 40 alattiak aránya nagyon alacsony, mindössze 13 százalék, ami azt jelenti, hogy a vállalkozások jó részének hamarosan komolyan szembe kell néznie a generációváltással.

Az első probléma itt, hogy a cégvezető nem, a család többi tagja – adott esetben tulajdonostársak, a vállalkozásban pozíciót betöltők – viszont már végrehajtaná a váltást. Vagyis a cégben feszültséget okoz, hogy az idősebb ügyvezető nem akarja átadni a stafétát a fiatalabbaknak. A feszültség oka lehet az, hogy a cég irányításában a generációk között eltérőek az elképzelések: az idős cégvezér nem változtatna a stratégián, a fiatalabbak viszont igen.

Forrás: http://www.uzletresz.hu

Fotó: http://profit7.hu/