1.) Will Smith az oroszországi labdarúgó világbajnokság moszkvai döntőjén elefántcsontszínű gyapjú és selyem blousont viselt. 2.) Hugh Jackman a GQ ausztráliai kiadásának júliusi számában fehér inget és fekete gyapjúnadrágot hordott. 3.) Joseph Fiennes a The Lateral magazin júliusi fotózásán gyapjú- és selyemöltönyt választott. 4.) Tom Cruise a Mission Impossible – Fallout londoni premierjén gyapjú- és selyemöltönyt hordott, Sea Island inggel és selyem nyakkendővel.

Hogy mi a volt bennük a közös? Mindegyik a Brioni szabóság műhelyéből került ki.

James Bond egy időben Brionit viselt, Trump elnöknek a hírek szerint egy egész gardróbnyi van belőlük. Soroljuk tovább? Inkább abbahagyjuk és megnézzük, miért választják a világ hatalmasságai egy egykoron apró római szabóság öltönyeit, amikor makulátlannak és elegánsnak akarnak tűnni.

Róma, nyílt város

A Brionit akkor alapították, amikor Olaszország a második világháború következtében a szó valós és átvitt értelmében is romokban hevert. Két férfi, Nazareno Fontacoli szabó és Gaetano Savini vállalkozó mégis ezt a pillanatot látták megfelelőnek, hogy megalapítsák férfiszabóságukat Rómában..

Róma, Via Barberini 79-es szám

A vállalkozást az egykor Olaszországhoz, ma Horvátországhoz tartozó Brioni-szigetről nevezték el. Olaszország a második világháború után veszítette el a Pula közelében fekvő szigetet, később Tito marsall itt rendezte be nyári rezidenciáját. A sziget mégsem a modern és ma már nem létező Jugoszlávia megalapítójáról válik halhatatlanná, hanem a két olasz vállalkozó miatt. A római brand nagyon gyorsan sikeressé, sőt úttörővé vált, és nem csak szűkebb hazájában.

A Brioni műhelye Rómában

Miért számítottak úttörőnek? Ők rendezték meg az első férfi fashion show-t a firenzei Palazzo Pittiben. Az ő nevükhöz fűzőik a trunk show intézmények megalkotása, ami olyan gyakorlat, amit méret utáni szabóságok a mai napig alkalmaznak. Fonticoli szülővárosában, Pennében létrehozták a Brioni Atelier-t, hogy bebetonozzák saját szabászati iskolájukat, amelyet Brioni római stílusnak neveztek el.

Ebben az üzemben minden eddiginél nagyobb léptékben készültek a Brioni remekművek – prét couture és haute couture egyaránt –, a gyártási kapacitás új dimenziókba emelése indokolt lépésnek számított, hiszen

az ötvenes években már színészek, politikusok, államférfiak, a korszak véleményvezérei is szívesen készíttették náluk öltönyeiket és ingeiket.

Brioni-divatbemutató 1952-ben
Olaszok a tengerentúlon

A Brioni az egyik első olyan olasz cég volt, amely sikeresen vetette meg a lábát a tengerentúlon: az ötvenes években már huszonkét amerikai üzletben lehetett beszerezni ready to wear ruháikat. A növekedés során gyorsan szembesültek vele, hogy nem találnak elég szakképzett szakmunkást, így 1985-ben szabóiskolát nyitottak Pennében, azzal a céllal, hogy a fiatalabb generációk számára átadják tudásukat. Nem állítható, hogy konkrétan erre a metódusra vezethető vissza, de tény: a cég addig sem jelentéktelen kötődése a filmiparhoz tovább erősödött, amikor a James Bondot alakító Pierce Brosnant kezdték el öltönyeikbe bújtatni. A Brosnan által megformált 007-es valamennyi Bond-részben Brioni-öltönyben feszítve próbálta megmenteni a világot, hogy aztán továbbadja a kollekciót Daniel Craignek, aki a Casino Royale-ban folytatta a küldetést.

A globális branddé válás útján

Persze a divatvilággal együtt a Brioni sem kerülhette ki a legtöbb iparágra jellemző folytonos változásokat, megújulásokat. A termékei Európában, Amerikában és Ázsiában is kaphatóak voltak, de ami fontosabb: immáron a francia Kering-csoport tagjaként tartania kellett a szintet többek között a Guccival és a Balenciagával, ezért egy meglehetősen merész döntést meglépve a divat fenegyerekeinek egyikét, Justin O’Shea-t ültették be a kreatívigazgatói székbe. A széttetovált ausztrál kinevezése azért is volt meglepő, mert korábban nem a tervezőasztalnál, hanem a beszerzésnél dolgozott. A rosszfiú természetesen rögtön egy hatalmas követ hajított az állóvízbe azzal, hogy a saját stílusához passzoló kollekciójához a Metallica tagjait választotta kampányarcnak. Az ehhez hasonló provokatív lépéseket nem sokáig tűrte a vezetőség, alig fél év után elküldték O’Shea-t.

Posztjára azt a Nina-Maria Nitschét igazolták le, aki a cég történetének első női kreatívigazgatója lett. Nitsche teljesen más vonalon elindulva az elegáns és tekintélyes Sir Anthony Hopkinst kérte fel márkaarcnak.

Az új kreatívfőnök tisztában van a nagybetűs férfi elképzeléseivel, ezért jellegzetes kollekciói – bár filmekben is bőven megállnák a helyüket – bárki számára elérhetőek lettek, legyen szó vulkáni kövekkel borított esti öltönyről, selyemből készült szmokingról, vagy halszálkás zakóról. (Az öltönyök természetesen abban az esetben elérhetők bárki számára, ha az a bizonyos bárki hajlandó kifizetni három-öt ezer dollárt egy bespoke öltönyért, vagy kétezer dollárt egy zakóért.)

A 21. század power suitja

A közelmúltban Milánóban és Párizsban is nyitott egy-egy üzletet a Brioni. A David Chipperfield tervei alapján készült Paris Flagship Store-ban Róma kortárs jelenetét ábrázolja, ahol a Brioni öröksége, gyökerei, valamint a hagyományai összefonódnak.

A Paris Flagship Store. 370 Rue Saint-Honoré

A divat fővárosában felhúzott üzlethez a görög dizájner, Michael Anasztassziadesz álmodott meg egy installációt. A Blue Hour című alkotás két széket, egy asztalt és lámpát lát vendégül egy 3,2 méter magas, 2,5 méter széles kocka belsejében. A falakat, a mennyezet, a padlót és a bútorokat a Brioni kézzel készített, finom gyapjúflanellja borítja.

Az ezerkétszáz négyzetméteres helyiség mindhárom emeletén elegáns bronz, sárgaréz és márványdíszítés fogadja a betérőt, aki Ruckstuhl szőnyegeken sétálgatva válogathat a termékek között, ha pedig megpihenne, Poltrona Frau fotelekben tarthat szünetet.

Az üzletben hat szabó lesi a vevő minden kívánságát, de hogy a Brioni mennyire igyekszik haladni a korral, azt remekül bizonyítja, hogy a Virtual Mirror technológia bevetésével az ügyfelek többféle színben, méretben és anyagban virtuálisan is felpróbálhatják a ruhát, illetve egy 3D-s tükör segítségével választhatják ki a tökéletes Brioni outfitet.

Eddig nem mondtuk, de most mondjuk: a Brioni legújabb brand nagykövete Harvey Keitel

Ha végigpörgetjük az Instagram-feedjüket, egyértelműen szembesülhetünk vele, hogy a Brioni napjaink power suitja: üzenet, statement, erődemonstráció. Aki szeretne egyszerre kifinomultnak, tökéletesnek látszani, és nem akar kockáztatni, az Brioniékhoz fordul. A 21. század elején globális branddé váló Brioni már nem az, ami még húsz évvel ezelőtt volt: egy relatíve kisméretű méret utáni manufaktúra, de globális hatása ellenére még mindig elég exkluzív és cool ahhoz, hogy az ilyesmire érzékeny elit dédelgetett kedvencei közé tartozzon.